ICT TriOpSys is onderdeel van ICT Group

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Jubilaris Hergen Schuringa (jubileum 20 jaar maart 2023)

“Het weg-automatiseren van problemen, dat is toch de mooiste uitdaging.”

– Hergen Schuringa, Accountmanager

Doe wat je leuk vindt. Dat is het beste advies dat Hergen Schuringa (54) starters op de arbeidsmarkt kan geven. Het is wat hij zelf deed en hoe hij na zijn studies Werktuigbouwkunde en Bedrijfskunde in de IT belandde. Nog steeds werkt hij elke dag met veel plezier, inmiddels alweer twintig jaar, voor TriOpSys.

Zijn twintig jaar als accountmanager bij TriOpSys hebben Hergen Schuringa de nodige uitdagingen opgeleverd. Maar weinig daarvan zorgden voor zoveel stress als die voorafgaand aan zijn sollicitatiegesprek. Niet het gesprek op zichzelf overigens, daar had hij alle vertrouwen in. “Ik had twee PowerPoint-presentaties voorbereid. Een over een product van mezelf en een over iMOS®, een product van TriOpSys. Vlak voordat ik vanuit Rotterdam richting Maarssen vertrok, stuurde ik de laatste versie van die presentatie via de mail naar TriOpSys. USB-sticks had je nog niet. Maar terwijl ik de mail verstuurde, viel in heel Rotterdam de stroom uit. Omdat ik direct onderweg moest, wist ik tot in Maarssen niet of de mail ­– en mijn presentatie – was aangekomen. Het was een hele opluchting toen dat wel het geval bleek te zijn.”

En dat eigen product? “Het was in de tijd van de eerste mobieltjes. Je kon daar bijzondere ringtones voor kopen of logo’s voor de beginschermen. Maar elektronisch betalen stond nog in de kinderschoenen. Ik had in mijn vrije tijd een methode ontwikkeld om dat via een 0900-nummer te doen.” De presentaties vielen in goede aarde en Hergen kon direct aan de slag. Eerst ben ik aan de slag gegaan met het zeer innovatieve product iMOS®, dat TriOpSys heeft ontwikkeld ter ondersteuning van buitendienst medewerkers. Na dat een aantal jaren te hebben gedaan, ben ik overgestapt naar ons segment Traffic-Management, waar ik nu alweer vele jaren accountmanager voor ben.

Dat Hergen in de sales ‘belandde’, was niet zijn eerste opzet. Zijn focus lag op techniek. “Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd in techniek, een echte gadget-freak. De nadelen die je soms hebt als ‘early adopter’ van nieuwe producten neem ik graag op de koop toe. Dat was bijvoorbeeld het geval met mobiele telefoons, nog geen dertig jaar later niet meer uit ons leven weg te denken. De laatste jaren hebben elektrische auto’s mijn grote interesse. Vier jaar geleden verklaarde men je nog voor gek om elektrisch te gaan rijden en nu kijkt niemand er meer van op. Ook het autonoom autorijden vind ik geweldig om te volgen; natuurlijk is het nu nog niet feilloos, maar de ontwikkeling zal zo snel gaan dat het binnen afzienbare tijd veiliger zal zijn om ‘op de automaat’ te rijden dan handmatig. Ook in de binnenstad van grote steden.”

Gezien die interesse was het geen wonder dat Hergen voor een studie Werktuigbouwkunde koos. “De grootste sensatie voor mij op de universiteit waren de eerste computers. Dat werd echt interessant.” De puur technische kant van zijn studie bekoorde hem minder dan verwacht, de processen eromheen vond hij interessanter. Bedrijfskunde was een logische volgende stap. “Mijn stage-opdracht was bij een bedrijf dat veel managementklussen voor Philips deed. Er werkte daar een echte ‘Willie Wortel’ die een digitaal brainstormsysteem had bedacht. Ik heb daar wat structuur in gebracht, zodat het beter verkoopbaar werd.”

Na zijn studie bleef de IT trekken. “Ik vond mezelf nog veel te jong voor een functie van managementconsultant, dus ik ging aan de slag bij Ordina dat actief was in de wereld van telecom, computers en internet. Ik zat vol met ideeën en het leek me ook wel goed voor mijn cv om een jaartje commercie te doen. Ik heb er veel geleerd en het daar zeker naar mijn zin gehad. Maar toen er wat mensen vertrokken waarmee ik het goed kon vinden, besloot ik zelf ook om me heen te kijken. Een oud-collega zette me op het spoor van TriOpSys. Een echte ‘techneutenclub’, dat sprak me wel aan. Toen nog best wel een klein bedrijf, al had ik dat niet eens echt in de gaten.”

De combinatie van sales en techniek bleek de droombaan voor Hergen. “Het is altijd belangrijk om te doen wat je leuk vindt. Plezier hebben in je werk. TriOpSys is echt een bedrijf voor mensen die het leuk vinden om zichzelf verder te ontwikkelen in de techniek. In allerlei soorten techniek. Zeg nou zelf: hoeveel bedrijven hebben een domein Aerospace? Er zijn niet veel bedrijven waarbij je je eigen groeipad zozeer in de hand hebt als hier en waar je klussen kunt doen die je leuk vindt. En nu we veel groter zijn geworden, is dat er alleen nog maar makkelijker op geworden.”

Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de lockdown. “Natuurlijk hebben vrijwel alle bedrijven het lastig gehad, maar – zonder te generaliseren – bij een IT-bedrijf werken meer dan bij andere bedrijven mensen voor wie hun sociale leven zich vooral op kantoor afspeelt. Die zaten ineens geïsoleerd thuis, echt geïsoleerd, kwamen maanden hun huis niet meer uit. Samen met Jetty en Patrick, heeft Rob er veel energie ingestoken om het personeel betrokken te houden bij elkaar en TriOpSys. Heel pro-actief. Pubquizzen, company meetings, andere virtuele bijeenkomsten. Het was een complexe tijd.”

Die groei had ook zijn gevolgen voor de aard van Hergens werk. “We werken niet alleen voor meer klanten en grotere klanten, maar ook de klussen worden groter. Ook al omdat veel projecten tegenwoordig aanbesteed moeten worden. Dat betekent dat we vaker delen van projecten doen, in samenwerking met andere bedrijven. Ik vind het leuk om dat soort samenwerkingen te helpen ontwikkelen. Het begint vaak met een simpel gesprekje of e-mailtje. Voor een project zijn we in gesprek geraakt met een van onze concurrenten. In het begin is het dan natuurlijk aftasten, maar inmiddels is dat voorzichtige begin uitgegroeid tot een van onze meest succesvolle projecten.”

Op het moment doen we een mooi innovatief project voor de gemeente Amsterdam. “Daar kijken we onder meer hoe we allerlei soorten beschikbare informatie – bijvoorbeeld uit camerasystemen die de stad al gebruikt – op een slimme manier bij elkaar kunnen brengen en hoe dat voor verschillende doeleinden kan worden benut. Soms direct, bijvoorbeeld om verkeersstromen, openbare verlichting of overlast te reguleren, maar soms ook om aan de hand van die informatie bestuurlijke doelen vast te stellen. Bij dat alles moeten we natuurlijk ook zorgen dat de privacy van mensen niet in het geding komt. Voor mij zijn dat de mooiste projecten.”

En belangrijk voor een accountmanager: van het een kan het ander komen. “De ervaring die we in Amsterdam opdoen, kunnen we bijvoorbeeld ook benutten voor projecten in Rotterdam of Utrecht.” Het slimmer en efficiënter benutten van uiteenlopende en vaak afzonderlijk al beschikbare data wordt bij allerlei klanten steeds belangrijker. Van Rijkswaterstaat tot de Waterschappen of het Kadaster. Hergen: “Ik vind het geweldig om samen met onze klanten van een idee naar een opdracht te komen. Het weg-automatiseren van problemen, dat is toch de mooiste uitdaging.”