“Een relatie begint met een gesprek: wat vind jij belangrijk?”
– Joy Ong, Accountmanager
Toen Joy Ong tien jaar geleden bij TriOpSys aan de slag ging als accountmanager kende ze al verschillende van haar nieuwe collega’s. Sterker nog, ze had ze zelf in haar vorige baan als recruiter aan TriOpSys voorgedragen. Het maakte de overgang naar haar nieuwe baan makkelijker. “Het voelde direct als een warme plek. En dat is het nog steeds.”
Nadat ze in 2002 haar studie Klinische psychologie in Nijmegen had afgerond, ging Joy Ong (44) als psycholoog-in-opleiding aan de slag in de ouderenpsychologie, een baan om werkervaring in op te doen. In 2004 zag ze een uitdaging bij een jong Engels recruitmentbedrijf dat nog niet zo lang in Amsterdam was gevestigd, om van daaruit zijn Europese vleugels uit te slaan. “Ze waren nog niet zo lang bezig op het vasteland, ik was werknemer nummer negen of zo.”
Het bedrijf groeide snel en Joy Ong groeide mee. ”Het was een sfeer van ‘work hard, play hard’, we gingen er echt voor. Ik heb er zo veel geleerd. Ik deed een traineeship, werd consultant en later teammanager. Het was zo leuk om die groei van binnenuit mee te maken. Het is nu wereldwijd een vooraanstaand bedrijf. TriOpSys was mijn favoriete klant. Een interessant, leuk bedrijf: informeel maar degelijk, met heldere kernwaarden. Dat was mijn indruk toen, ik kan nu zeggen dat mijn indruk klopte.”
Die overstap naar TriOpSys kwam min of meer toevallig tot stand. “Ik wilde iets anders gaan doen en stuurde wat mensen binnen mijn netwerk daar een berichtje over. Rob Timman (directeur van TriOpSys) reageerde met ‘toevallig zoeken wij een accountmanager, kom eens praten.’ Zo ben ik hier terechtgekomen. Omdat ik al verschillende mensen kende die ik zelf had voorgedragen, voelde het direct als een heel warme plek. En zo voelt het nog steeds.”
Inhoudelijk waren er wel verschillen met haar vorige werk, maar er zijn zeker ook overeenkomsten. “Wat de uitdagingen in de beginfase waren? De technische termen, daar moest ik wel aan wennen. En ik moest bijvoorbeeld offertes leren schrijven. De rol als accountmanager is anders, je hebt vaak te maken met aanbestedingen. Dan gaat het er om je winstkansen goed in te schatten en de juiste offerte te maken. Eerst de wensen van de klant zo goed mogelijk in beeld brengen en vervolgens samen met de technische collega’s omzetten in een goede offerte. Als ik ergens niet uitkwam, konden en wilden mijn collega’s me altijd verder helpen.”
Joy wende snel en vond haar draai als accountmanager Defence & Aerospace. Ze heeft aan veel projecten goede herinneringen. “Maar het allereerste project dat ik heb ‘gewonnen’ – het bouwen van een Work Load Model voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) – staat me nog goed bij. LVNL is een dynamische organisatie die de belangrijke taak heeft om vluchten van en naar Schiphol en de regionale vliegvelden in Nederland te begeleiden. Wij werken nauw samen met LVNL en helpen hen graag met diverse vraagstukken op het gebied van mission critical IT. Soms helpen we met het bouwen van software-systemen voor de verkeersleiders, soms verrichten we analyse-opdrachten voor deze klant.
Een ander favoriet project is Tropomi, een meetinstrument dat via een satelliet dagelijks de luchtvervuiling op de hele aarde meet. TriOpSys heeft de software gebouwd waarmee de data worden verwerkt. “Daar wil ik wel meteen bij zeggen dat ik dat project niet zelf heb binnengehaald. Maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe ‘space’ dicht bij de mens staat. Een praktisch en interessant project. In coronatijd kon je direct de afname van de luchtvervuiling in bepaalde landen zien. Heel tastbaar.”
In haar werk heeft Joy nog steeds veel profijt van haar opleiding Psychologie en haar werk als recruiter. “Wat ik van mijn vorige baan heb overgehouden, is dat ik het nog steeds leuk vind om de goede mensen bij een opdracht te vinden. Intern of extern. Ik kijk regelmatig door profielen op LinkedIn, soms op zoek naar iemand voor een bepaald project, maar soms ook om te kijken of er voor ons interessante mensen bij zitten. Elke relatie begint met een gesprek: wat vind jij belangrijk?”
Veel voor TriOpSys interessante projecten kennen een aanbestedingstraject. ”Een belangrijk deel van mijn werk bestaat uit netwerken en potentiële klanten leren kennen, vervolgens een relatie opbouwen en die relatie blijven ontwikkelen. Ook hier draait het om de vragen. Wat heb je nodig? Hoe kunnen wij daarbij helpen?”
Joy heeft na tien jaar een nog beter beeld van wat mensen geschikt maakt om voor TriOpSys te werken dan ze als recruiter al had. “TriOpSys biedt technisch uitdagend werk dat vaak te maken heeft met de maatschappelijke infrastructuur. Mission critical IT. Je moet je verantwoordelijk voelen en dus ook durven aangeven als iets niet gaat. Wat denk ik ook belangrijk is: je vindt IT leuk. Veel collega’s klussen al van jongs af aan met computers en beleven daar nog steeds veel plezier aan. De sfeer bij TriOpSys is open en mensgericht, de organisatie is plat en toegankelijk. De focus ligt op leuke en aansprekende projecten binnen een aantal interessante domeinen. Als je daar je steentje aan wil bijdragen, kun je hier lang met veel plezier werken. Voor mij zijn deze tien jaar voorbijgevlogen.”