ICT TriOpSys is onderdeel van ICT Group
Het is voor veel bedrijfsmeldkamers herkenbaar probleem: de noodzaak om met veel verschillende systemen én leveranciers te werken. Het leidt tot inefficiëntie. En naarmate het aantal systemen groeit, groeien ook de problemen. Steeds meer bedrijven staan daarom voor een (essentiële) afweging: het verder integreren van hun veiligheidssystemen. Maar wat betekent dit precies voor de efficiëntie en veiligheid van een organisatie? En welke overwegingen zijn noodzakelijk om een duurzame, toekomstgerichte beslissing te nemen?
Medewerkers die moeite hebben met het beheer, slechte koppelingen tussen systemen, versnipperde data, een onsamenhangend beveiligingsbeeld… het is een greep uit de operationele problemen die ontstaan door een steeds complexer wordende meldkameromgeving.
“En dat laat zien waarom integratie cruciaal is,” zo zegt Ronald Bommerson, TriOpSys. “De integratie van systemen is absoluut essentieel voor een efficiënte operatie. Het transformeert namelijk data naar écht bruikbare informatie. En dát is wat bedrijfsmeldkamers nodig hebben om hun beveiliging aanzienlijk te verbeteren” voegt hij toe.
Gefragmenteerde systemen beperken daarnaast ook de flexibiliteit van organisaties om zich aan te passen aan nieuwe technologieën en nalevingsregels. Dit maakt veranderingen moeilijk en foutgevoelig, kost veel coördinatie, verhoogt de kosten, en vergroot de IT-afhankelijkheid. Zo wordt veilig en efficiënt werken met beperkte middelen een grotere uitdaging.
Operationele inefficiëntie is maar een fractie van het probleem. Nog kritieker zijn de trage reactietijden op incidenten, het niet naleven van protocollen, en de aantasting van de algehele veiligheidsprestaties. De worsteling met verouderde, niet-geïntegreerde systemen houdt meldkamers weg van hun primaire functie. De fragmentatie reikt verder dan alleen de systemen; ook informatie is versnipperd, wat effectieve besluitvorming belemmert. Dit jaagt niet alleen de kosten omhoog, maar ondermijnt ook fundamenteel de beveiligingseffectiviteit.
De behoefte aan security blijft onverminderd groot. “Ik ben ervan overtuigd dat het integreren van beveiligingsdiensten de komende jaren de meest cruciale ontwikkeling voor meldkamers zal zijn. Door systemen en technologieën te integreren transformeren we data naar daadwerkelijke informatie die bedrijven in staat stelt om hun operaties te optimaliseren” zegt Ronald.
Geïntegreerde beveiliging gaat verder dan het verbinden van verschillende hardware- en softwareoplossingen in één beheersbaar en efficiënt systeem. Het is een allesomvattende aanpak die beleid, processen en technologie samenvoegt om alles eenvoudiger, veiliger en effectiever te maken. Het doel? Minder complexiteit en meer veiligheid en efficiency.
De voordelen:
Marc Schilderman van TriOpSys geeft aan: “De druk op de arbeidsmarkt maakt de behoefte aan ontzorging, en daarmee aan geïntegreerde beveiligingsdiensten, groter dan ooit. Simpelweg omdat en integrale aanpak de efficiëntie van het veiligheidsmanagement significant vergroot, waardoor meldkamers beter in staat zijn aan hun kerntaken te voldoen.”
Overweegt u de overstap naar een geïntegreerd veiligheidssysteem? Dan helpen onderstaande vragen bij het maken van een doordachte keuze:
De antwoorden geven inzicht in de staat van uw beveiligingssystemen. Ook laat het zien wat de voordelen van een geïntegreerde aanpak kunnen zijn. Het helpt de behoeften en doelstellingen van uw organisatie in kaart te brengen voor een passend besluit.
Met de steeds complexer wordende meldkameromgeving aan de ene kant, en het tekort aan goede specialisten aan de andere kant, is de roep om efficiëntie en ontzorging luider dan ooit. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor een geïntegreerde totaaloplossing, zoals TriOpSys’ Meldkamer as a Service.
Oplossingen
Cases